V souvislosti s celostátní změnou jízdních řádů v neděli 10. prosince 2023 dochází k trvalým změnám jízdních řádů na železnici i na autobusových linkách v rámci systému PID ve Středočeském kraji.
Nejdůležitější změny na železnici v rámci systému PID ve Středočeském kraji
Trať 014 Kolín – Ledečko – změna technologie pořadí vjezdu a odjezdu vlaků v ŽST Ledečko jako následek změny dopravních předpisů Správy železnic, důsledkem je ztráta přestupních vazeb v ŽST Kolín na osobní vlaky ve směru do Prahy.
Trať 093 Kralupy nad Vltavou – Kladno – 31. července, po třinácti měsících, by měla skončit výluka v úseku Kladno – Brandýsek a cestující budou moci využívat nové a moderní vybavení zastávky Kladno-město a stanice Kladno-Ostrovec.
Trať 110 úsek Slaný – Louny – dochází k omezení počtu objednávaných spojů na 4 páry vlaků denně. Polohy spojů jsou zvlášť pro pracovní dny a víkendy přizpůsobeny časům předpokládané nejvyšší poptávky na přepravu; trasa spěšných vlaků 1495 a 1494 bude zkrácena a pojedou pouze v úseku Slaný – Praha, Masarykovo nádraží a zpět.
Trať 124 Rakovník – Lužná u Rakovníka – Žatec, trať 161 Rakovník – Blatno u Jesenice – projekt „Čtyřmezí“ ve spolupráci se sousedními kraji a dopravním svazem obcí ODORAK - navýšení počtu spojů, zlepšení přípojových vazeb v ŽST Rakovník a přizpůsobení časových poloh vybraných spojů potřebám škol a zaměstnavatelů.
V souvislosti s projektem „Čtyřmezí“ došlo také k dohodě na rozšíření tarifních přesahů mezi sousedícími kraji, a tak tarif PID nově zahrnuje úsek Blatno u Jesenice - Žlutice, tarif DÚK úseky Lužná u Rakovníka – Rakovník – Blatno u Jesenice a tarif IDPK úseky Rakovník – Blatno u Jesenice a Rakovník - Čistá.
Trať: 170 Beroun – Plzeň – narušení přípojů v Berouně ve směru od Plzně z důvodu dřívějších odjezdů osobních vlaků linky S7 ve směru do Prahy způsobených výlukovými pracemi v úseku Karlštejn – Beroun.
Trať 171 Praha – Beroun – dlouhodobé výluky s ohledem na stavbu Karlštejn-Beroun, kde bude možné většinou využívat pouze jednu traťovou kolej. Dále se předpokládá mimořádná změna JŘ v lednu 2024 s tím, že podrobnější informace budou prezentovány dodatečně.
Trať 172 Zadní Třebaň – Lochovice – ztráta vybraných přípojů v Zadní Třebani ve směru do Berouna z důvodu časového posunu tras vlaků na trati 171 vyplývající z výlukových prací v úseku Karlštejn – Beroun.
Trať 173 Praha – Rudná – Beroun, 174 Beroun – Rakovník – postupné nasazování nových vozidel řady 847 „RegioFox“.
Trať 200 Beroun – Písek – ztráta přípojů v Březnici mezi osobními vlaky Beroun – Blatná a Březnice – Protivín v obou směrech z důvodu snížení rychlosti Správou železnic na několika přejezdech zabezpečených pouze výstražnými kříži a tím k prodloužení jízdních dob, které vedly k nutné změně míst pro křižování osobních vlaků s rychlíky.
Trať 210 Praha – Čerčany – pro Davli a Skochovice byla prodloužena trasa vlaku v ranní špičce pracovních dnů s příjezdem do Prahy v 9:04.
Trať 230 Kolín – Havlíčkův Brod – z důvodu posunu tras vlaků dálkové dopravy linek R18 a R19 po dokončení výlukových prací v úseku Ústí nad Orlicí – Choceň a pokračující přestavbě ŽST Pardubice dojde ke ztrátě přípojů v ŽST Kolín od osobních vlaků linky S20 z Havlíčkova Brodu.
Kompletní jízdní řády pro období 2023/2024 po jednotlivých tratích (v PDF) naleznete na stránkách Správy železnic (https://www.spravazeleznic.cz/cestujici/jizdni-rad/jizdni-rad-na-rok-2024).
Nasazení nových vozidel v roce 2024
Řada 847 „RegioFox“
Řada 640.2 „RegioPanter“
Nejdůležitější změny v autobusové veřejné dopravě v rámci systému PID ve Středočeském kraji
Projekt „Čtyřmezí“
Cílem je nabídnout propojení měst a obcí veřejnou dopravou bez ohledu na krajskou příslušnost a dopravní i tarifní zapojení všech druhů dopravy v integrovaných systémech Středočeského, Ústeckého, Plzeňského a Karlovarského kraje.
Linka 305 (Praha – Karlovy Vary) bude prodloužena z obce Lubenec až do Karlových Varů. Linka pojede ze Zličína po dálnici D6 až do zastávky Stochov, Slovanka. Řada obcí ve Středočeském kraji tímto získá zcela nové, dlouhodobě požadované spojení se sousedními kraji. Budou zajištěny garantované návaznosti na linku PID 760 v Hořovičkách, čímž vzniknou s jedním přestupem zcela nová spojení: Praha – Podbořany a Rakovník – Karlovy Vary, dále budou zavedeny garantované návaznosti v Lubenci s linkou DÚK 745, bude možné tak využít spojení Praha – Valeč a Žatec/Podbořany – Karlovy Vary. V Lubenci bude také možnost přestupu na linky IDPK 345 a IDOK 403. V Bochově pak bude linka navazovat na linku IDOK 409, tím vznikne spojení Praha – Toužim. Další návaznosti jsou pak plánovány také v zastávkách Řevničov (linka 600), Nové Strašecí (linky 619, 625) a Stochov, Slovanka (linka 618). Vzhledem ke změně trasy linky bude linka 305 v úseku Praha – Nové Strašecí koordinována s linkou 304, u které dojde k drobnému posunu spojů.
Linky IDOK budou v provozu až od 1. 1. 2024.
Dále bude zavedena zcela nová linka PID 417 v trase Zličín – Velká Dobrá – Doksy – Kamenné Žehrovice – Tuchlovice – Stochov – Rynholec – Nové Strašecí – Mšecké Žehrovice – Mšec. V úseku Velká Dobrá – Stochov tak linka plnohodnotně nahradí současnou trasu linky 305, zároveň dojde k lepší koordinaci s linkou 365 (Stochov – Praha, Motol), a v úseku Stochov – Nové Strašecí částečně nahradí linku 590, jejíž vybrané spoje skončí již v zastávce Stochov, U Dubu. Linka také propojí Nové Strašecí a Mšec a vznikne tak dlouho požadované přímé spojení těchto obcí. V souvislosti se zavedením linky 417 do Mšece dojde k mírné redukci spojů na lince 586. Tato linka bude zároveň prodloužena o úsek Nově Strašecí – Řevničov, žel. st. – Řevničov a v tomto úseku nahradí linku 583, která bude zcela zrušena.
Společně s linkou 305 bude také dále do Ústeckého kraje prodloužena linka 405, která bude zároveň přečíslovaná na linku 415 a pojede v trase Praha – Žatec – Kadaň. Na trase linky v úseku Praha – Žatec dojde k drobným změnám, linka bude nově obsluhovat např. Lány nebo Velkou Černoc a Měcholupy v Ústeckém kraji. Linka nebude naopak zajíždět do zastávky Stochov, u dubu, kde jí plnohodnotně nahradí linka 417.
V oblasti Rakovnicka bude posílena expresní linka 404 v úseku Praha – Rakovník, zároveň bude linka nově koordinována s obnovenými vlakovými spoji na železniční trati Rakovník – Kralovice. V oblasti Rakovnicka dojde také k drobnému posunu nebo změně spojů na linkách 560, 561, 561, 575, 577, 581, 584, 625, 628, 711, 760 a linky IDPK 321. Linka 564 bude zrušena a nahrazena vlakovou linkou S57 a linkou 561, dále bude zrušena linka 585, jejíž spoje budou převedeny na linku 584.
Linka 304
Linka 305
Linka 404
Linka 405
Linka 415
Linka 417
Linka 560
Linka 561
Linka 563
Linka 564
Linka 573
Linka 577
Linka 581
Linka 583
Linka 584
Linka 585
Linka 586
Linka 590
Linka 628
Linka 711 (DÚK)
Linka 760
Optimalizace veřejné autobusové dopravy v oblasti Čáslavska
Linka 707
Linka 782
Linka 783
Linka 784
Linka 803
Integrace MHD Příbram do systému PID
Integrace přináší cestujícím především možnost výběru výhodnějšího jízdního dokladu pro jejich cestu v městských i regionálních spojích. V autobusech MHD Příbram bude nově možné využít veškeré jízdní doklady dle Tarifu PID, i nadále zde budou platit stávající jízdní doklady dle Tarifu MHD Příbram. Na regionálních linkách PID po území města Příbram budou také nově platit jízdní doklady dle Tarifu MHD Příbram.
Na linkách 482, 517, 754 neplatí bezplatná přeprava ani jízdní doklady MHD Příbram nahrané na čipové kartě a nelze pro úhradu jízdného použít elektronickou peněženku. Na těchto linkách je možné zakoupit u řidiče dle místního tarifu MHD Příbram pouze nepřestupní papírový jízdní doklad MHD (18 Kč resp. 9 Kč) placený v hotovosti či platební (bankovní) kartou. Na ostatních linkách PID bezplatná přeprava MHD Příbram platí, ale pouze na území města Příbram.
Při nástupu do autobusu cestující při odbavení požádá řidiče, jaký tarif chce pro svou cestu použít (MHD nebo PID) a o jaký typ jízdního dokladu má zájem.
Organizace tras a jízdních řádů MHD je nadále v kompetenci města. Dochází ke změně označení linek v rámci číselné řady linek PID.
Linka 501
Linka 502
Linka 503
Linka 505
Linka 506
Linka 507
Linka 508
Linka 565
Obce Háje a Dubenec a místní část Příbram-Bytíz jsou nově obsluhovány pouze regionálními linkami PID, především linkou 517. Obslužnost zastávky Bytíz, věznice je zajištěna nově vybranými spoji linky 501.
Obec Dubno je nově obsluhována pouze regionálními linkami PID, především linkou 395.
Místní části Příbram-Jerusalem a Příbram-Jesenice jsou obsluhovány především regionální linkou 500 a vybranými spoji městské linky 565.
Do místní části Příbram-Sázky bude kromě regionální linky 500 zajíždět městská linka 565 a vybranými spoji také linky 501 a 507.
V obslužnosti obcí Lhota u Příbramě a Podlesí a místních částí Příbram-Brod a Příbram-Zavržice nedochází k žádným změnám.
Regionální autobusové linky
Nedochází k žádným zásadním změnám v trasách a jízdních řádech linek. Z důvodu optimalizace provozu regionální a městské hromadné dopravy na území města Příbram, která umožní sjednocení tarifní nabídky pro cestující, dochází pouze k dílčím úpravám:
Linka 517
Linka 531
ROZŠÍŘENÍ ZastávEK na znamení
Všechny zastávky v okrese Benešov a dále ve městech Čáslav, Kralupy nad Vltavou, Kutná Hora a Slaný budou nově v režimu na znamení.
Tento způsob úspěšně funguje v okolních evropských zemích i jiných integrovaných systémech v Česku a přináší zvýšení plynulosti a rychlosti dopravy a také zlepšení tepelné pohody ve vozidlech veřejné dopravy. V případě výstupu cestující pouze stiskne tlačítko ve vozidle. Znamení se tak dává pouze při výstupu pomocí tlačítka, při nástupu stačí stát viditelně na zastávce.
© 2021 Vytvořil: COMPUTER HELP, spol. s r. o. | Design: Vibes Vision