Poptávková doprava PID Haló je již od 9. srpna 2024 provozována v oblasti Českobrodska. Jedná se o koncept dopravy, který nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje zcela dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich skutečné poptávky. Tento doplňkový způsob veřejné dopravy úspěšně funguje v mnoha evropských zemích.
„Rozšiřujeme službu do obcí Kouřim, Třebovle, Kšely, Vitice, Mrzky, a Rostoklaty. Cílem je pokrýt celé Českobrodsko v dosahu 30 minut od železniční stanice v Českém Brodě, přičemž Středočeský kraj zajistil další dva mikrobusy, čímž se zvýšila celková kapacita na čtyři vozy. Tímto rozšířením reagujeme na vysokou poptávku, která v současné době vede k odmítnutí až 18 % požadavků,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
„Jedním z klíčových cílů poptávkové dopravy je zajistit efektivní využití veřejných prostředků tím, že v méně vytížených časech nahrazuje klasické autobusy menšími, úspornějšími vozidly. Tím se tak minimalizuje provoz poloprázdných autobusů, což ve svém důsledku přispívá k udržitelnějšímu hospodaření a současně zajišťuje, že veřejná doprava zůstává dostupná i v hodinách, kdy by bylo jinak neekonomické ji provozovat,“ konstatuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje.
Tato služba rozšiřuje či doplňuje nabídku stávajících linkových autobusů ve večerních hodinách (pondělí až pátek od 20:00 do 1:00 hod.), kdy je nabídka běžných spojů omezena. Obdobně, jako v oblasti Českobrodska, si cestující budou moci pomocí aplikace PID Lítačka nebo speciální infolinky objednat mimořádný spoj, bude zde platit běžný Tarif PID. K dispozici budou čtyři vozidla flexibilně reagující na aktuální poptávku, které umožňují přepravu kočárků i cestujících na invalidním vozíku. Tyto nízkokapacitní vozy doplňují současnou nabídku klasických autobusů na pravidelných spojích, která končí již kolem 20. hodiny v pracovní dny. Hlavní rolí poptávkové dopravy v rámci tohoto projektu je zajištění návazné dopravy v okolí města Českého Brodu od železniční linky S1 na trati Praha – Česky Brod – Kolín. Moderní technologie založená na umělé inteligenci zpracuje požadavky cestujících a vytvoří optimální trasy, a to vše v reálném čase. Zavedení poptávkové dopravy PID Haló neznamená omezení klasické linkové dopravy.
Plánování konkrétních jízd bude během pilotního provozu i v oblasti Kouřimska částečně omezené, neboť plně flexibilní provoz dle požadavku na výstup či nástup prozatím neumožňuje česká legislativa. Poptávková doprava tak bude muset i v této oblasti respektovat platná pravidla dle tuzemských zákonů a vyhlášek, kdy je potřeba pro provozování takové služby vybrat jednu z tras a časů. Organizátor veřejné dopravy Středočeského kraje IDSK, p.o. však vytvořil takové podmínky, aby flexibilita této dopravy byla maximální.
Více informací o projektu PID Haló naleznete na www.halopid.cz
© 2021 Vytvořil: COMPUTER HELP, spol. s r. o. | Design: Vibes Vision